> Nieuws >  Persbericht - Museum 1940-1945

10 mei 2021

Het Museum 1940-1945 in Dordrecht gaat met alle steun van de gemeente Dordrecht aan een nieuwe toekomst werken. Dit deelt Ed Vermeulen als nieuwe voorzitter mee. Hij heeft een ruime bestuurlijke en politieke ervaring. De samenstelling van het bestuur wordt de komende tijd ook versterkt om de slagkracht te krijgen die het Museum 1940-1945 verdient. Omdat we niet vergeten kan het museum zich verder ontwikkelen als belangrijke plek om de historie van toen weer bij de tijd te brengen, zodat het door mensen van alle leeftijden kan worden verstaan. Daarom zal de inrichting worden aangepast en de collectie die we laten zien bij de tijd worden gebracht. Zo wordt het museum nog meer een plaats, waar iedere Dordtenaar, ongeacht de leeftijd, gewoon elk jaar eens langs zou moeten komen. Adviseurs van buiten het museum in Dordrecht denken en werken mee met steun van de gemeente Dordrecht. Vermeulen wijst erop dat hij pas de vierde voorzitter is in de historie van de stichting Museum 1940-1945. Vermeulen wil ook zijn drie voorgangers noemen, die de organisatie op een eigen manier met hun eigen talenten het museum door de tijd hebben gebracht met veel vrijwilligers. De voorzitter bij de oprichting van de stichting op 25 februari 1986 was Paul Kooiman, commandant van het verzet in Dordrecht. Hij werd opgevolgd door de oud burgemeester Jan H. van Zuuren. In december 2004 gaf hij de voorzittershamer over aan Theo Berendsen. De vierde voorzitter vult zijn terugblik nog aan, ik kijk vooral met dankbaarheid terug op mijn drie voorgangers en anderen die toch hebben gezorgd dat anno 2021 het museum nog kan bestaan. Daar zijn heel en heel veel uren van vrijwilligers in gaan zitten. Dat het museum echt een plaats heeft in onze stad was bij de opening in juni 1988 al duidelijk toen Z.K.H. prins Bernhard bereid was om de officiële openingshandeling te doen.

Wegens corona is er nog geen aandacht aan geschonken dat het Museum 1940-1945 dit jaar 35 jaar bestaat. Deze mijlpaal zal zeker niet worden vergeten.

Bestuur museum 1940-1945